fredag 20. januar 2012

dan føre dan-rally i Drammen

Jepp... så er vi her igjen... dagen før en større happening.. og en skal jo faktisk prestere med denne pelsen.
Om jeg så sverget ville ingen tro at jeg har prestasjonsangst og er redd for å dumme meg ut.Så  jeg vil ikke engang våge å juge om det.

Så det er ikke der det ligger..( som jeg sier , har en først gått lydighet helt alene i Moss, med hunden stivna på en flekk, så takler en det meste... og jaggu ble det stjerne av Henrik også.. og har man først blitt så  grundig dumma ut, så takler man alt...)
Jeg har mang en gang stilt i konk i freestyle med Mack bare fordi det er så leit at så få stiller eller stilt samme pokker, trukket meg fra klasse 1 og tatt steget ned i rekrutt ..Og klart at det er den rette holdninga.En kan jo ikke ta det som annet enn trening?



Men når en  faktisk  tar det skrittet å gå ut på en bane så skylder en både publiken og hunden og seg selv å forberede seg mest mulig. med mindre det er 100% impuls da..
Jeg kan garantere at hver gang jeg sier ja til noe så er det med de beste intensjoner.Og ingenting i verden ( vel noe, men det er et annet tema, og ikke noe som passer på en hundeblogg)  slår det å være i komplett flyt med din kjære hund. Så feel-good motivasjonen er til stede.
Og ja, jeg vet at Mack er en ung tenåring med hue fullt av innfall og lite impulskontroll. men når han er god, så er han knallgod.. Og det vil jeg at verden skal se..Og ja, jeg er en feiging som nok gjemmer meg bak det at det er hindringer i veien jeg ikke har hatt før.. Mække er en utadvendt liten tingest, som har blikket vendt opp og ut, og det byr på andre utfordringer enn en "frysesnuser", som Henrik var. men medisinen er jo den samme. Trene trene trene.. Kontakt, kontakt, belønning, motivasjon, erfaring med forstyrrelser, melde seg på muligheter osv..

Og  der har jeg slett ikke gjort min jobb som hundetrener. Må nok her  bruke slå-med-avis-metoden for kjappe resultater..Rull avis sammen og slå den  med all kraft og presisjon i hunde..... eierens hode, gjenta : dum trener , dum trener..
Jeg har rett og slett ikke vært nok på hugget... Eller rett og slett litt for sent ute.
Ja, jeg har tatt mine grep. Vi trener typ "i hver lille ledige stund når en venter eller har litt tid til overs", oppmuntrer til kontakt og syssler med triks. Men vi er , unnskyld, jeg er  ikke systematisk nok.. det blir skippertak og pyttsann, og det er dårlig gjort mot min  lille kamerat.
Har meldt meg inn i  Nannestad  hundeklubb, og det vil gi trening i allefall en gang i uka. og "vente minuttene" skal jeg bare fortsette å utnytte. Han skal få vise det han kan, og jeg skal komme sterkere tilbake , og ikke bare skylde på at han er "litt hormon skinn" 2,5 år eller ei....
Jeg skal fortsette å tenke program,har både HWTM og freestyle klart  men jeg skal også gå i gang og planlegge hvor og når.
Jeg skal gå passeringskurs hos Nina Haaland/Hund i fokus, i vår og gjøre mitt ang tips og råd  jeg får der.
jeg skal også gå på kurser.



Angående morgendagen føler jeg at jeg er der jeg har vært før.. Bære eller briste, det får gå som det går.og det er jo rette måten  å se det. Håper at vi husker skilter, og at kontakten er å finne. Belønning i ringen skal vi ha, og å kunne bruke bånd er en lettelse. Han vil ikke få noen mulighet til å melde seg ut fordi jeg snur meg vekk, fordi hans oppgave er å være en plass, på min venstre side, på høyde med tatoveringen. jeg kommer til å doble og triple kommandoer, og dommerne kan trekke det de gidder for det.
Vi skal fullføre, og vi skal gjøre så mye vi kan.

Som sagt , han er god, guttungen, og han har hatt god framgang de siste ukene på mange områder hva kontakt angår. Har sett det før på kurs og trening. Han tar det lynkjapt..Lptreninga på tirsdag på Nannestad gikk over enhver forventning. Det tviholder jeg på, så får det heller være at han ikke alltid er kontaktbar i konk setting. Og skulle han fokusere meg langt bak i hjernen, så får jeg ta den. Min skyld, gi meg avis...Godt sammenrullet, helst..

Men det skal sies.Hadde jeg ikke gitt Cille og Nina et løfte den våte kurshelga i oktober , så hadde jeg sovet til jeg våknet i morgen , og hatt en bekymring mindre her i verden..
Lykke til i morgen, jenter...Håper det går bra med oss noobsa..

2 kommentarer:

  1. Lykke til! GLeder meg til blogginnlegget i etterkant av konkurransen! Hilsen "trener'n" :o)

    SvarSlett
  2. Thx Coachy! Vi skal nok dele noen ord om hvor gæli det gått.. hihi

    SvarSlett