søndag 7. april 2013

Blir gærm!

Å gå på tur er ikke alltid like artig.. Særlig ikke med to. Er så heldig at jeg har en av hver. En som fokuserer på meg, og en som er låst med nesa i bakken.
Minst trøbbel er det med minstemann. Han hopper og spretter, men er sååå fokusert på meg.
Mack drar en del, og er helt høy på lukter. Det betyr at jeg gir Tardis mye ros, og om det er hans bånd jeg skulle glippe, med votter og sorte poser og innsurring, så er ikke det noen katastrofe, han tverrsnur, og kommer som ei kule. Måtte det vare....

Så langt ikke noe problem, bortsett fra det estetiske. Å ha en hund som drar, det er like stigmatiserende som å sende med poden cola og nugatti i skolematen.

Så vi trener en del kontakt. Det gjøres i poser, 6 ganger om dagen, og da vil jeg ikke ha en hund i hver retning. De skal stå i ro til vi har øyenkontakt, med begge, og vente på "vær så god"
Så langt alt vel.

Så skal vi ut og gå, på tur. Virrvarr i bånd, så vi må korte litt ned i blandt.
Her har jeg også en av hver, hva interesse for  omverdenen angår.
Mack gir helt blanke, bare han får snuse.
Tardis er alles venn, bjeffer i fryd og glede, vil ingenting i verden enn å bli sett ( og smålusa får det ofte til også)
Ja, det irriterer meg , men så har vi også fokus på sladre trening. Se på meg når noen kommer, og vær stille. Han snur seg mot meg når det kommer noen nå!

Burde jeg ikke være hæppy da?
NEI!
For Mack har fått en fiksering på møtende hunder. Nå har han det. Han er ikke til  å få kontakt med. Jeg har ikke lyst å dra ham brutalt inn heller, men når det er for sent, så er han... tapt.
 Så, da har jeg en kines som har konsespenn på tre sek, og som må mates og roses for å faktisk ha rett fokus, og en tikkende Mack som jeg bare vet kommer til  å kaste seg fram. Og den som da hiver seg på, det er kines..

Så vi må begynne i godvær.
Masse kontakt og aktivitet på tur. Holde øvelser som ligg og sitt, masse ros.Bliiiiiiii!
Og begynne i god tid før Mack får det med seg. Få Mack på oftere. Han har ikke lov til å være freelans når det blir sånn. Øke på, sette krav
Flaut! Kjerringa med to småbikkjer som skjeller og gjør utfall? Fysjom.

I sted gjorde jeg nettopp det.  Var i forkant Mot meg kommer det to tenåringsgutter med rottis
Bygning på hund, hodeholdning som avslørte grime, et ekstra grep for å korte ned et allerede kort bånd, typen av unggutter.... det kunne ikke vært mer hannhund med attityd typ piggtråd..

Så,jeg fikk kontakt med gutta, smatt bak en parkert bil, før mine hadde sett noe, rottisen hadde helt klart sett dem, og gikk nå omtrent på tå med kort stramt bånd.

Sitt og kontakt...... gikk kjempebra. Heldigvis var rottisen stille da den passerte, ellers så hadde vel mine skjønt at de ble lurt


Gidder ikke trekking, og gidder ikke bjeffing på tur. Jeg må gjøre meg langt mer dyrebar og interessant. For Mack kan jo konse. Det har jeg filmdokumentasjon på!
Problemet er at dette er sånn trening jeg fort kan bli grinete av.. Da er det ikke moro med to på tur.

1 kommentar: