søndag 19. februar 2012

passeringskurs hos Nina H, dag 2

Knallvær!Noen minusgrader, og sur vind, men alikvel... og i løpet av dagen så trengte en ikke brodder heller.... nesten ikke i allefall

Vi var hele dagen på Eikersenteret.
Og i dag gjorde vi myyyyye!!


På slutten av dagen skulle vi nevne 3 ting vi hadde lært i løpet av helgen.
Jeg skrev :
1 hundemassasje
2 Å bli bedre til å lese Mack, og mer om hvor han tipper over til ukontaktbar.
3At  Mack også reagerer på bjeffing, og har en tendens til å stirre litt ( det fikk vi en erfaring med)

men det er jo egentlig konklusjonen på det hele..
Som sagt, vi gjorde masse i dag... og jeg trenger virkelig en liten arbeidsplan her, Nina!!!

Passering
Dette trente vi masse på, med hunder i mot, og med mulighet for retrett, som rett og slett betydde en tur i snøkanten for snusing og annet som betydde at en ikke måtte forholde seg til andre hunder.
Mack var superoppmerksom, og jeg klikket etterhvert både for foretrukket kontakt, og slakt bånd. Samma det..  men han er også en stirrer, og reagerer særlig på mindre hunder... Hvilken overaskelse liksom.. jeg vet jo at han fortrekker lekekamerater på egen størrelse.. Når han henger i båndet på to og piper, snu, trekke seg tilbake til kontaktbar flekk.. Han blir stadig bedre!


Teppe
har vi introdusert i dag.. tanken er at hunden skal ha et kjempekult mobilt sted å være.. Jeg bruker nå bur til det, så jeg tror ikke dette kommer til å bli en øvelse jeg vil legge mye energi i. Han roer seg godt på fanget mitt, og jeg liker å ha ham der.. Likevel, alltid greit å trene avstand og plassering . Ser jo lp-gærningene med ruta. Tar med oss alt..

Ryggsekken
var snedig. Hunden skal sitte mellom eiers ben, og rolig se andre passere.Hender er plassert foran så hunden er i ro, og det strykes og roes. På instruksjonsvideoen så hadde hundefører en benk å sitte på.. hmf..

Whiplash -snu
med den lyseste stemmen i byyn! Bortsettfra at Mack slo kolbøtte og jeg løp for kort, så synes jeg slett ikke det gikk så gæli..

Target
det kan vi fra før, så akkurat i dag lærte vi ikke noe nytt om det

Massasje.
Cille trådte til og brukte HIF hunden Jack som eksempel.Han visste hva det dreide seg om, han.. ...
ører, hals, på tvers av muskulaturen og med forbausende lett trykk.
Mack likte det svært godt.. I sær fikk jeg god uttelling på ørene.. Bakbeina var visst også viktig..Dette skal vi gjøre mer av...

Blokkering, hund i sitt bak.
dette var en fiffig øvelse som blokkerer  en passerende eller i morkommende hund. Her skal den andre eieren være bra blåst for ikke å få med seg  at en ikke vil  ha hilsemøte.
Hunden i sitt, still deg foran, for hunden med godbiter bak ryggen, la den slippe å ta noen avgjørelser..

Hvordan få treningsro?
Vi snakka litt om det også...jeg har ikke vært opptatt av å ikke få fremmede hunder bort før, men nå vil jeg jo ha kontroll.Hvordan få gitt beskjed?
Å rope "LUS!" kan jo funke..
men det beste forslaget kom fra en av deltakerne : gi den andre hundeeieren en knusende bamseklem, så kanskje de skjønner hvordan det er å få intimsonene invadert?? hihi...
.
Uansett..
Kjempefornøyd, og sliten.. skal jobbe videre med dette så klart...Mack er en praktgutt.. Nå er vi på vei til å vise hva vi er gode for....Jeg har fått de verktøyene jeg trenger..
Og Mack er visst en god ambassadør for rasen.. Han er søt, vennlig, og sjarmerer alle.. og det kan jo en like å høre..

Takk også til Nina, Cille og Mona som har vært innhyra figuranter /instruktører

Og til min kjære mann som tålmodig har holdt ut.. <3 <3

avsluttet dagen med en god dusj med peppermynte sjampo!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar